Svininfluensan

Jag vaknade i morse, snuvig och med halsont. Det stör mig eftersom jag verkligen inte har tid att bli sjuk just nu, och igår mådde jag ju bra! Det fick mig att tänka på att hur skör man är som människa.

Jag hörde på nyheterna att WHO befarar att svininfluensan riskerar att bli en pandemi. Det är allvarliga grejer. De vet inte riktigt hur viruset sprider sig men faktum är att det gör det. Svininfluensan har funnits tidigare, men det var på den tiden inget direkt hot för människor. Den som finns idag är hur som helst en kombination mellan den nordamerikanska och europeiska svininfluensan, vanlig influensa och fågelinfluensa.

Symtom på svininfluensan är främst feber, luftvägsproblem, diarré, ont i halsen, men även huvudvärk, trötthet och att man fryser. Det sägs att svininfluensan just nu inte är något hot för Sverige och att WHO och andra organisationer/myndigheter har den eventuella pandemin "under kontroll." Hur går det ihop, undrar jag?

Ska vi lyssna på Thomas Malthus är epidemier fullständigt normala och måste existera eftersom det är naturens och Guds sätt att kontrollera befolkningstillväxten i relation till världens matresurser. Så som vi idag förbrukar och ligger högt över hållbarhetsgränsen kan vi nog förvänta oss att en stor epidemi kommer att utbryta, enligt Malthusianerna då.

Hoppas åtminstone att jag inte är en av de som måste offra sig för världens livscykeln den här gången utan att mina symtom endast är en förkylning. I sådana fall borde jag inte klaga.

Kommentarer
Postat av: En konstig tjej med bulle i ugnen i Australien

Hej! Va gullig du ar, tack sa mycket? Bor du i USA eller i bodde du i USA? I sa fall vill froken nyfiken veta vad du gjorde/gor dar. kramar

Postat av: Thezz

Se nu till o bli bra till helgen!! Ät massor med vitlök o drick vatten mm!!!!! Puss

2009-04-28 @ 14:48:53

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback