Skolmassakern

Dags att diskutera skolmassakern i Finland. Det är lika läskigt vartenda gång en sådan sak händer. På skolan, ens friområde - unga människors sluss ut till framtiden och "det riktiga livet." Där måste man få  röra sig ostört och inte vara rädd för att kunna tänka fritt. Hur kunde det hända igen, frågar sig många. Men varför skulle det inte göra det? Istället borde vi fokusera på att motverka nästa attack. Jag antar att det känns mer verkligt när det händer i lilla Finland, vårt grannland. "För i USA finns det ju så många människor och psykopater och massor med vapen så det kan man ju förstå, men i Finland?! De är ju nästan som oss... och vi är väl alldeles normala?"
Vad gör vi? Hur skall Sverige agera när det händer? Hur skall alla länder motverka att våra skolor inte ska våldtas av lagar, regler och metalldetektorer.. precis som i det galna landet? Ursäkta min pessimism.

När min Amerikanska skola var hotad av en pistolman så stängdes hela skolan ned. Inom loppet av några minuter hade e-mail från säkerhetsstyrkan gått ut till alla elever om att hålla sig inomhus, och stänga alla dörrar och fönster. Polisen stormade skolområdet och helikoptrar började cirkulera i luften. Elever var inlåsta i timmar. E-mail med uppdateringar om vad som händer skickades ut regelbundet och informerade alla elever om vad som hände. Det visade sig senare vara ett falskt rykte, men att ett sådant rykte togs på ett stort allvar tyder på goda förberedelse. Vi får aldrig tro att det inte kan hända oss.

Mer om skolmassakrar finner du här och här.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Postat av: Jessica

Uuups...



Alltså ja... jag som bor i Finalnd kan säga att den allmänna känslan här är rätt så overklig och kaotisk. Den andra skolmassakern på ett år. Jag har en kompis vars två vänner dog i Jokelas skolmassaker förra året, och nu hade hon en kusin som gick på skolan där gårdagens massaker gick av stapel. Tur nog hände inget hennes kusin.



Mänskligheten mår sämre och sämre men politikerna gör väldigt väldigt lite för att få exempelvis psykvården att fungera bättre. Dagens lösning är alldeles för ofta medeciner. Man ska poppa piller hit och dit men väldigt sällan får man den hjälp man verkligen behöver, nämligen att få prata ut sig. Om man mot all förmodan får tid hos en psykolog eller teraupeut så är köerna enormt långa och frustrationen bara växer...



Jag sitter för tillfället på jobbet med tårarna i ögonen. Jag lider med dem som förlorat någon närstående, det gör nog hela Finska befolkningen (och många andra i den resterande världen). Jag kan inte fatta att det är sant, och trots att jag inte vill det så leder detta som hänt att jag personligen blir mer och mer rädd i allmänna utrymmen.



Suck.

2008-09-24 @ 17:04:51
URL: http://jezzz.blogg.se/
Postat av: Emma

Jaa. Det är helt sjukt skrämmande detta som har hänt. Hur kan det hända?

2008-09-24 @ 22:52:18
URL: http://harnqvist.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv: Ha ha, ja men det är så med distansförhållande vet du.

2008-09-25 @ 13:45:48
URL: http://harnqvist.blogg.se/
Postat av: Daphne

Hej anna, vill bara skriva en liten hälsning först.. saknar dig :).. men hoppas du har megakul :)..

Vi satt på lektion här nere och vi har 9 Finnar med i min grupp och vi fick reda på att det hänt, var fruktansvärt, var en utav tjejerna här nere vars vän dog i förra skolskjutningen så det var extra hårt för henne...

hemskt usch, vill inet ens tänka på hur man skulle ta de om de hände en själv..

men kram i massor på dig..

2008-09-25 @ 13:55:09
URL: http://daphneheltenkelt.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv: Oj men så långt har vi inte ifrån varandra, det är tio mil och det fungerar.. Men de klart ibland blir det lite tråkigt när man inte setts på ett par dagar,..

2008-09-25 @ 14:16:32
URL: http://harnqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback