Min skola

Skolan här i USA är, som jag tidigare sagt, hur bra som helst! Nästan hela Boones innerstad består av campusområdet som innefattar bland annat studentbostäder, fotbollsarena, livsmedelsaffär, konserthus, festlokaler, fem gratisgym, simhall, parker, etc. Skolan har ungefär fyra butiker som säljer "souvenirer" så som Appstate t-shirts, muggar, kollegieblock med mera. Det skapar en känsla av tillhörighet hos eleverna. Skolan har fått ett mycket bra rykte på grund av vårt framgångsrika fotbollslag och allt fler vill komma just hit för att studera. De expanderar; bygger lite här och var,och antagningspoängen har blivit högre. Flera gånger om året hålls olika former av evenemang i syfte att hedra rektorn, eleverna och lärarna på skolan. På tal om lärarna... De är alla motiverade och intresserade av sina studenter. Studenterna... ja, vi har ungefär 4 till 6 klasser som vi läser parallellt. De flesta tycker det är roligt och vi klarar det bra. Närvaro är obligatoriskt på alla lektioner, missar man för många klasser (vanligtvis tre eller fler) under terminen får man sänkt betyg.

Orsaken till skolans höga standard är givetvis baserad på pengar. Folk betalar hur mycket som helst för att gå här och man vill få valuta för pengarna. Helt plötsligt får elever och deras föräldrar en röst - det är ju deras pengarna som gör att universitetet går runt. Därmed kan de också ställa krav på standard på både lokaler, aktiviteter och lärare. Dessvärre fungerar detta system bara bra för de som har pengar. Men efter att ha varit här så vet jag egentligen inte vad som är bäst längre; en skola som den Svenska, där alla elever har chansen att läsa men där skolsystemet, enligt min åsikt bara är sådärbra. Där varken lärare eller elever verkar bry sig särskilt mycket. Eller att ha ett system där elever med pengar får bra skolor, och de andra har möjlighet att ta lån för att gå i dem (precis som vi gör), eller gå i ett sådärbra sk. community college istället. Jag upplever nämligen att Sveriges skola är ungefär likadant som det.


Go
Appalachian State!


Kommentarer
Postat av: Anders

Själv behöver man nästan aldrig gå upp tidigt, vilket är underbart.

Postat av: Carro

OBAMA 4 PRESSE!!!

Blir Mccain den nya så kommer jag personligentelefon hota fanskep. Så kan USA´s insatsstyrka dyka upp här på Haga ås lå in dörren till min skokartong å då ska jag glatt stå där me visselpipa och bama t-shirt och Sparka sparkar till höger å vänster å så.





Aaaa...

2008-09-09 @ 22:31:43
URL: /http://carolinebitesthedust.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Tycker verkligen inte välbärgade barn ska få möjligheter till bättre utbildning och dem fattigare får den sämre..



snurrisnurr

2008-09-09 @ 22:51:41
Postat av: Dosé

Såg ni vilken ilsken effekt "verkligen" fick i klottret jag skrev nyss men glömde underteckna gav?



tror jag tar tillbaka det

2008-09-09 @ 22:55:35
Postat av: Joel

jaja nu har jag allt uppdaterat. :P

2008-09-09 @ 23:18:56
URL: http://jcw.blogg.se/
Postat av: Annarki

Carro, jag tror att folk i detta landet kommer att vara sjukt bra pa att protestera oxa!



Dose, forst o framst snackar jag om universiteten, inte om barnen. om usas public college ar i jamn niva med vara universitet, och om det sedan finns en battre skola for folk som har rad (och de behover nodvandigtvis inte vara rika for det) sa tycker jag att det ar helt okej att de ska fa den chansen. givetvis hade det varit skitbra om vi istallet kunde jobba for att alla kunde fa ga i den battre skolan, men sa fungerar ju tyvarr inte verkligheten idag... min poang ar att svenska skolan ar.. ehm, mindre bra. verkligen ;)

2008-09-10 @ 05:43:58
URL: http://annad.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hmm... det är så sjukt för jag har hört att high school nivån i USA är sjukt dålig och att det känns som att gå i mellandtadie. Då måste ju steget från high school till collage eller university vara helt enormt om nivån är så mycket bättre på den skolgraden där borta.



Det jag kan säga, eftersom jag upplevt både finska och svenska gymnasieskolor samt universitet, är att det finska skolväsendet är en hel del bättre än det svenska.

2008-09-10 @ 10:41:48
URL: http://jezzz.blogg.se/
Postat av: Annarki

Jag har på något vänster alltid fått för mig att svenska skolan är så bra.. men har insett nu att det bästa med den är att den är gratis. sedan varierar det säkert från skola till skola - min gymnasieskola var jättebra till exempel - men universitetet.. bah, det suger.

2008-09-10 @ 15:13:26
URL: http://annad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback