Bensinskatteupproret!

Fick en inbjudan till Facebookgruppen Bensinskatteupproret. Gruppen skriver:

"I vårt avlånga och glesbefolkade land är det nödvändigt för de flesta att ha en bil för att kunna köra till jobbet och sköta sin vardag.
I dag är det för många lönt att gå hemma på a-kassa istället för att jobba på grund av regeringens bilpolitik. Ändring måste ske för jobbens skull!

Vi kräver:
1: Sänk bensinskatten!
2:Ta bort momsen på bensinskatten!
3: Inför samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik, alltså 6 procent istället för som idag 25 procent..."



Folk gnaller over bensinpriserna. De gnaller over kollektivtrafiken, och over hur lang tid det tar att ta sig till jobbet. Vissa anser att politikerna enbart skyller pa miljon, men att det enda de vill ar att tjana pengar. Men manniskor! Politikernas syfte spelar ingen roll i det har sammanhanget. Faktum ar att globaliseringens effekter innebar att vi forstor var miljo och vi behover tanka om for att radda var jord.

Sverige har dessutom den basta kollektivtrafiken i varlden, sa vad gnaller vi over?! Att dagens manniskors bekvamligheter gar fore vara barns framtida halsa ar galenskaper. Sluta att vara sa javla lata! Hade folk varit lika intresserade av var miljo som de ar av laga bensinpriser skulle var jord vara bra mycket gronare an den idag ar! I USA gnaller de ocksa, och har ar bensinpriserna skyhoga i jamforelse med dollarns laga varde, men for att lyckas forandra behover de infora kollektivtrafik (som i dagslaget knappt existerar utanfor storstaderna). Istallet for att gnalla over att bensinpriserna stiger kanske vi borde forsoka arbeta for att utveckla var generellt val fungerande kollektivtrafik aven i glesbygden. Varfor inte skapa grupper som: "Subventionera kollektivtrafiken!" istallet?!

I Sverige har vi valen. Onskar bara att viljan fanns ocksa...

Kommentarer
Postat av: Carro

Det e trots allt inte ett uppror endast i svenskt syfte utan världens. Majoriteten av västvrälde (som detta mer el mindre gäller) bor på landsorter. jag har för jissenam bott I belgien, i en by, där fanns inte ens buss. Där var det bil som gällde.

Problemet är att ja, stora städer har en bra kollektivtrafik....dock bor endast 1miljon av den svenska befolkningen i sthlm och ytterligare 0.8 i gbg.... Vi är 9milj. totalt.

Folk i mindre orter har buss som går 2 ggr/dag. Folk är beroende av sina bilar, de kan inte ta sig till arbeta och/eller bekanta.

Jag anser också att det är högst orimligt att höja varenda jävla pris vi kan, har du sett SJs priser i Sthlm?! När jag var 15 kostade en bussremsa 45kr, idag 170kr. Det är på 7 år...hur mkt % det e vet ifan, matte kan jag inte.
taxi är ju ingert alternativ då det kostar multum, sedan har vi bussen, 50kr för en jävla enkelresa på 15 minuter!

Allt prat om miljöhot och global värmning och fan & hans moster...ja men so what, det blir varmt, djur dör och jorden går under...ja men det har den också gjort i en heeeeeeeeeeeerrans massa år. Snyfta om att vi förtär miljön funkar inte. Vi gör det trots allt frivilligt. Ska vi verkligen färsöäka ändra en negativ trend får vi skrota ganska så mkt, ta bort hårspray, cigaretter, gummi, plast m.m.

Jag personligen tänker endast engagera mig i en sek, mitt liv och min vardag. Kan jag leva utan gummi plast och allt det andra? Nix.
Kan jag leva utan kommunaltrafik? Mjo, om jag har råd att åka bil.
Kan jag leva utan bil? mjo, om jag har råd att åka kommunalt.

Har jag idag råd att åka bil? Nej
Har jag idag råd att åkaollektivt? Nej

Det är en ond cirkel och vilken del som fixar till sig skiter jag i men just nu har jag inte råd med varken eller så världen får hemskt gärna gå åt helvete för min del.

Postat av: Annarki

Men frivilligt! Det ar ju precis det jag sager. Sa vi borde kanske istallet for att vilja sanka bensinskatten etc. arbeta for att sanka priserna pa kollektivtrafiken och omstrukturera den om bussrutterna inte racker till. att fortsatta som vi gor ar inte en losning!

For ovrigt bor jag i USA sa jag vet precis vad du pratar om; inte en buss i sikte och maste ta bilen precis vart jag an aker. Sa givetvis borde ju de ocksa andra sina vanor, speciellt eftersom USA ar det landet med mest utslapp och fororeningar. De hade ett tagsystem men avvecklade det eftersom de byggde highways overallt. Jag anser dock att om de kunde andra det at ett hall sa kan de andra det igen. Och nar vi i Sverige ar ett land med ett redan sa val utvecklat transportsystem sa skulle vi kanske kunna sluta vara sa forbannat neutrala och forega som gott exempel genom att utveckla det ytterligare och INTE fortsatta knulla var varld?!!

Jag snackar inte om att det kommer att ske over en natt, men folks ointresse for framtiden skrammer mig. Nagonting maste handa. Och for ovrigt sa kommer olja inte att finnas for alltid, och nar den inte finns langre, vad kommer att handa da?!

2008-05-28 @ 19:12:18
URL: http://annad.blogg.se
Postat av: Carro

Det finns bussar i London som rullar på vattenånga och här där jag bor går bussarna på el.

Det finns lösningar, men jag skulle tippa på att det är för dyrt. Tror också att det är pengafrågan som spelar den absolut största rollen i alla frågor, se bara på USA - de har tryckt upp mer pengar än vad de faktiskt har och därmed fått en vansinnigt dålig ekonomi.

För Sveriges sida så har vi så fruktansvärda skulder, hårresande... Fast å andra sidan, kan staten lägga ut 555 miljoner kr på att rusta upp ett hus för politikerna att arbeta i kanske de kan lägga ut några miljoner på förbättrade kommunaltrafiker.

Jag skiter dock i i vad som sker, folk pratar, klagar och bekymrar sig men ack så sällen höjer ngn röst och gör en protest.

Jag oroar mig dock mer för de kvinnor som varje dag dödas och torteras för att nyttjas som soldater och erövringar på vår grannkontinent. Ser hellre att pengarna går dit än till att ge rika vita människor ett enklare liv.

Trots allt, det finns ju cykel =)

2008-05-28 @ 19:55:06
URL: http://www.carolineiholland.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja, de funkar, läggar man ner mkt tid på de kan man få dom lika snygga, men kvaliten är inte alls lika bra... Men det är ju så billigt att göra de själv så de är värt att testa :)

2008-05-28 @ 20:04:15
URL: http://blooondiiie.blogg.se
Postat av: Sofia

Hur man än gör så kommer alla inte vara nöjda ändå. Men jag förstår din poäng.

2008-05-28 @ 21:21:03
URL: http://sollerax.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback