Till kreationisten

Hur vet Du att bibeln är sann, egentligen? Jag vill ha bevis, inga påståenden. Förr trodde vi på sägner om vättar, näcken, häxor och hustomtar men det gör vi inte längre. Varför inte? Därför att vi är realister. För vad finns det egentligen för bevis för att sådana historier stämmer? Nada.

Och när det kommer till att prata bevis så måste Du väl ändå hålla med om att
Darwinius Masillae är mer bevis än någonting som påstås ha skrivits med hjälp av en övernaturlig person, för att därefter omtolkas och översättas hur många gånger som helst under de flera tusen årens gång? Jag tycker vi kan prata om bevis för Gud, Adam, Eva, Jesus & c/o den dagen då vi har hittat fossilen efter dem istället... Forskning har svaren, inte sagor.

För övrigt så har jag mycket svårt att förstå varför så många kreationister och forskare måste betrakta sig själva som motståndare på ett spektrum.  Pseudovetenskapen Intelligent Design blir vanligare och de står mellan forskning och teologi, men de kan förvisso inte besvara de mest övergripande livsfrågorna. Varken Einsteins relativitetsteori eller Uppenbarelseboken verkar kunna tillfredsställa våra nyfikna men ändå så enspåriga själar, vare sig vi är troende, vetenskapsmän eller kvasifilosofer. Att tänka på allt detta får mig att undra hur Gud skapades, om Gud skapades. Men det är ingen idé, för jag kommer ändå inte få ett svar. Han talar inte till mig som han gör till Dig.

Men kanske var Jesus en apa. Och om så var fallet, vad spelar det egentligen för roll?

Mer om
Darwin och Darwinius Masillae.


Kommentarer
Postat av: Lajna

:) Tack.. jag är jättenöjd med den!


Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback