Bensinskatteupproret igen

Idag skriver E24 om Bensinskatteupproret som sprids pa natet, dar folk uppmanar andra att inte besoka bensinstationer i protest mot de hoga bensinpriserna. Hur tar sig folk till jobbet da, nar bensinen i deras bilar tar slut? Jag kan forsta att folk blir upprorda och jag haller med om att det ar for javligt. Men varfor kan manniskor inte forsoka att tackla situationen annorlunda istallet for att bara gnalla och protestera?
    Nagon hade kommenterat artikeln och skrivit att bilen minsann kommer att bli en klassfraga, precis som pa 30-talet. Men ar den inte redan det? For vilken laginkomsttagare har egentligen rad att ha bil idag? Det kostar redan mycket med bensin, och bor du i en storre stad sa kostar parkering minst 20 kronor i timmen, om inte mer. For att inte glomma vagtullar. Jag antar att personen som skrev det sjalv ar en medelsvensson som kanner av att det drar lite i pengaborsen nu nar hans viktigaste resurs - bensinen - blir dyrare. Allting i var varld ar redan en klassfraga; fran koksutrustning till klader och hobbys.
    Som jag skrev i tidigare inlagg sa anser jag att vi kan forsoka paverka pa ett annat vis. Det ar inget fel i att ta bussen till jobbet. Existerar ingen buss sa maste vi forsoka att se till att vi far en buss, istallet for att behalla dagens bilpendlingsstatus. Nagon gang sager det anda stopp. Visst kan det bli mycket dyrt att bygga ut buss- och taglinjer, men det ar inte omojligt, och nagonting maste ju uppenbarligen goras. Fragan ar vad som kostar mer; en utbyggd lokaltrafik eller hojda miljoskatter.

Vi lagger var energi pa fel saker. Snalla, forsok att se skogen for alla trad!

Kommentarer
Postat av: Carro

Om folk inte ska gnälla och inte göra uppror, vad ska de då göra? Sitta tysta och titta på?

Det enda vi egentligen kan göra är att rösta på det parti som har de bästa åsikterna, och en möjlighet at förändra. Miljöpartiet värnar om miljön men är katastrofal underutvecklade på hälsofrågor och ekonomi. Vilket i sig är ett enormt problem.

faktum är, att vi idag endast har 2 partier att välja mellan, socialdemokraterna eller moderaterna. Synd och skam att varken eller är intresserade av miljö, de fokuserar på sina pengar och sveriges sk välfärd.

Kanske är det där det borde startas, i politiken.

Du som inte vill att folk ska gnälla eller protestera borde kanske starta ett parti. Lägg upp vettiga åsikter i de, idag, viktigaste frågorna så får du min röst. för just nu gör du faktiskt det du inte vill folka ska göra - gnälla.

=)

Postat av: Annarki

Jag ar inte tillrackligt politiskt insatt for att starta ett parti. ar dessutom pa en annan kontinent.
:P

jag anser inte att jag gnaller over situationen; om jag gnaller pa nagonting sa ar det over folk som inte vill se losningar utan bara problem med forandringarna. min enda poang ar att folk lagger sin energi pa fel saker.

och politiken kommer forresten att behova forandras, eftersom miljomal kommer att fa allt storre betydelse i framtiden.

2008-05-29 @ 18:17:59
URL: http://annad.blogg.se
Postat av: Carro

Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet.

och du behöver inte oroa dig för olja, vi har resurser så att det räcker en jävla lång tid. Över 500 års reserver, om vi konsumerar som vi gjorde år 2004 =) (Ghauri & cateora, int. mkt - boken jag tentapluggar på...därför ja vet det haha)

kram kram

2008-05-29 @ 19:38:54
URL: http://www.carolineiholland.blogg.se
Postat av: Annarki

well, fortsatter jorden att vaxa som den gor sa racker det nog inte sa lange (globalization & population, boken jag hade tenta pa) mwahhaha humor! a andra sidan, fortsatter vi som vi gor kommer vi inte att finnas om 500 ar, kanske inte ens om 200. Sa vi borde finna losningar, nu!

2008-05-29 @ 22:08:13
URL: http://annad.blogg.se
Postat av: Carro

Om jorden är borta om ett par hundraår spelar det väl för fasiken ingen roll om vi nyttjar dess resurser!

2008-05-30 @ 17:45:48
URL: http://www.carolineiholland.blogg.se
Postat av: eZZin

Om jorden försvinner om ett par hundra år kan vi väl försöka sticka härifrån?...
Så som teckniken går framåt kanske vi hinner precis. Vem vet?

2008-06-01 @ 10:34:54

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback