Cypern

Det hander grejjer pa Cypern! Buffertzonen som har gransat av den norra sidan fran den sodra sidan, mitt pa Ledra Street i Nicosia, som har varit stangd i mer an 40 ar har tagits bort. Det innebar inte att  hela granskontrollen ar borta, men det innebar forandring pa Cypern, och all forandring ar bra  - speciellt for turkcyprioterna.

Jag minns nar jag bodde pa Norra Cypern. Fred ar en fraga som ligger manga varmt om hjartat, bade pa den grekiska och den turkiska sidan, och mina vanner dar ar valdigt engagerade i fredsfragan. Vi gick ofta pa moten och politiska debatter. Var pa middag hemma hos den turkcypriotiska presidenten, Mr. Talat. I torsdags befann de sig alla pa Ledra Street och firade framstegen. Det ar spannande, vad som hander dar.

Manga tror att Norra Cypern ar helt underutvecklat, bara oken och kvinnor i sloja. Det stammer inte. Norra Cypern har massor att erbjuda; fran de grona apelsinplantagen i Guzeliyurt, till den mysiga hamnstaden Kyrenia, till den langa udden Karpaz med kilometerlanga, vita strander. Jag hoppas verkligen att framstegen sker langsamt och begrundligt. En turistexplosion kan annars ske, med konsekvenser for ons invanare; forodande for naturen, men otroligt bra for ekonomin. Vi far se vad som hander. Ar glad for mina vanner pa Cypern. Peace!

image93

Karpaz...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback